We are Axelent – Russel Harris

 

Maak kennis met onze Global Account Director Russell Harris 

"Ik heb altijd genoten van de uitdaging om de verkoop te laten groeien en met verschillende klanten over de hele wereld te spreken. 

Het potentieel dat we hebben om ons bedrijf te laten groeien met bestaande en nieuwe producten is aanzienlijk, en dit is waar ik het meest van geniet." 

Maak kennis met Russell Harris die een inspirerende weg heeft afgelegd binnen Axelent sinds hij 5 jaar geleden bij ons begon.  

 

Kunt u iets vertellen over wat u deed voordat u bij Axelent kwam? 

Ik werk al 22 jaar in de bouwsector.  Voordat ik bij Axelent kwam, werkte ik bij een bedrijf dat gespecialiseerd was in schadepreventieproducten, en werkte ik zowel voor de detailhandel als voor distributiecentra.  In eerste instantie begon ik als projectmanager, en in de daaropvolgende 10 jaar nam ik ook functies aan als Contracts Manager, Sales Manager en International Sales Director. Deze rol heeft me uiteindelijk geleid naar de relatie met Axelent, aangezien zij een van mijn klanten waren. 

 

Hoe lang werkt u al bij Axelent en in welke functie is uw weg begonnen? 

Ik werk nu iets meer dan 5 jaar voor Axelent.  Mijn eerste rol bij het bedrijf was European Sales Director, waarbij ik het bedrijf hielp om een nieuwe productlijn te integreren in onze activiteiten in heel Europa.  In november 2018 verhuisde de UK Managing Director weg uit het Verenigd Koninkrijk, en in dat stadium werd ik gevraagd om de UK MD-rol over te nemen.  Na iets meer dan 3 jaar in deze functie stelden Stefan Axelsson en Andreas Gotmark mij voor om toe te treden tot het wereldwijde verkoopsteam in Zweden als Global Account Director. 

 

Wat is je huidige functie en hoe verschilt deze van wat je voorheen deed? 

Mijn huidige rol in het beheren van wereldwijde accounts is erg spannend en uitdagend, en verschilt van hoe Axelent voorheen werkte.  Als wereldwijd bedrijf hebben we veel succesvolle klantrelaties over de hele wereld.  Maar omdat elk land zijn eigen doelstellingen en verkoopdoelstellingen heeft, is het moeilijk om ons wereldwijde potentieel bij al deze grote klanten te maximaliseren.  Mijn rol is om samen te werken met onze wereldwijde kantoren en verkoopteams om onze lokale klantrelaties te laten groeien naar een wereldwijd inkoopniveau.  Dit kan inhouden dat we prijsstructuren, raamovereenkomsten en specificatie-eisen overeenkomen.   Al deze informatie wordt vervolgens gedeeld tussen al onze kantoren om Axelent te helpen groeien op globaal en lokaal niveau. Ik zou zeggen dat het belangrijkste verschil is dat ik geen echt team heb dat aan mij rapporteert, zoals in al mijn vorige functies.  Ik manage de verwachtingen van onze klanten en zorg ervoor dat ze van begin tot eind worden gestrategiseerd en gecommuniceerd binnen ons bedrijf. 

 

Welke uitdagingen ben je onderweg tegengekomen? 

Aangezien dit een nieuwe functie is binnen Axelent zullen er altijd uitdagingen zijn om te overwinnen, dit hoort allemaal bij een bedrijf dat zich aanpast aan veranderende markten en behoeften van klanten.  Veel van onze kantoren en klanten zijn gewend om op lokaal niveau te werken.  Daarom hebben we onze manier van denken moeten veranderen tijdens onze gesprekken met klanten.  Om de behoeften van een klant of het groeipotentieel volledig te begrijpen, hebben we de manier waarop we communiceren veranderd.  Als het gaat om wereldwijde klanten, moeten we nu alle kennis en informatie in de hele organisatie delen om ervoor te zorgen dat we ons potentieel maximaliseren. 

 

Is er iemand binnen de organisatie geweest die een inspiratie of mentor voor je is geweest? 

Ik heb veel andere mensen binnen de organisatie nieuwe en uitdagende rollen zien aannemen en deze tot een succes zien maken.  Ik zou zeggen dat twee van deze mensen Marcel Darroch Davies en Andreas Gotmark zijn, die veel verschillende functies binnen ons bedrijf hebben gehad en in elke functie zijn gegroeid en verschillende vaardigheden hebben geleerd. 

 

Hoe voelde je je toen je de kans kreeg voor deze rol? Is het zoals je dacht dat het zou worden? 

Om eerlijk te zijn was het geen gemakkelijke beslissing.  Gedurende mijn 3 jaar als MD in het VK hadden we veel vooruitgang geboekt en jaar na jaar een aanzienlijke groei doorgemaakt.  De kans om deel uit te maken van het groeiende wereldwijde verkoopteam was echter te groot om voorbij te laten gaan.  Ik moest de functie ook bespreken met mijn gezin, want hoewel ze gewend waren dat ik in vorige functies reisde, waren de buitenlandse reizen tijdens mijn verblijf in het VK minimaal.  Ik wist dat de functie uitdagend zou zijn, maar dat is niet iets wat me ooit zou afschrikken. Ik zou zeggen dat de eerste 6 tot 9 maanden een leercurve waren, en nu geloof ik dat we intern en extern de kans die we hebben om onze wereldwijde klanten te laten groeien door samen te werken, volledig op waarde schatten en begrijpen. 

 

Wat vind je het leukste aan je baan bij Axelent? 

Zoals in al mijn functies geniet ik van het onbekende van wat elke dag zal brengen.  Welk telefoontje of mailtje ik zal plegen of beantwoorden dat een kans biedt om ons bedrijf te laten groeien.  Ik heb altijd genoten van de uitdaging om de verkoop te laten groeien en met verschillende klanten over de hele wereld te spreken.  Het potentieel dat we hebben om ons bedrijf te laten groeien met bestaande en nieuwe producten is aanzienlijk en daar geniet ik het meest van. Ik vind het ook leuk om relaties op te bouwen of te versterken met onze interne kantoren en om mentor te zijn wanneer ik maar kan. 

 

Hoe zien je werkdagen er nu uit? 

Zoals hierboven vermeld, is elke dag anders.  Sommige weken reis ik naar verschillende landen, dan is er een periode waarin ik vanuit huis werk.  Meestal heb ik videogesprekken met klanten of besprekingen met onze regionale kantoren.  Als we een grote kans hebben bij een wereldwijde klant, werk ik samen met dat kantoor om de juiste offerte te krijgen.  Ik kijk echter elke dag naar onze klanten om te zien waar we het potentieel hebben voor een wereldwijde overeenkomst en hoe ik dit het beste kan beïnvloeden. 

 

Als iemand je zou vragen hoe het is om bij Axelent te werken, wat zou je dan zeggen? 

Axelent is een geweldig bedrijf om voor te werken.  Hoewel we een wereldwijd bedrijf zijn, werken ze hard om ervoor te zorgen dat mensen worden gehoord en ideeën worden besproken.  We hebben een uitgebreid premium productassortiment en een enorme klantenportefeuille.  Zoals je uit het interview kunt opmaken, biedt Axelent kansen binnen de organisatie voor degenen die zichzelf willen pushen en willen slagen.  Ik heb het geluk gehad om veel sterke relaties op te doen binnen ons bedrijf, en ik kijk ernaar uit om er nog vele jaren meer op te doen. 

Russel Harris

Gerelateerde artikelen

Meer hulpbronnen zoeken en Over Axelent

Wij zijn Axelent - Maak kennis met Kurt Rosenberg

Kurt Rosenberg kwam in mei 2023 bij de Axelent familie als Key Account Manager voor onze agenten....

Maak kennis met Håkan Lindell - Onze nieuwe CIO

Mijn prioriteit is om - samen met het geweldige IT-team - door te gaan met het ontwikkelen van zo...

We Are Axelent - Ruben Geenen – Verkoop bij Axelent België

Vervoegde Axelent toen de lancering van onze impactbeschermingsreeks een feit was 

Ik kijk ernaar uit om een zeer sterk team op te bouwen

Ik steek mijn nek uit en zeg dat we de grootste dochteronderneming van Axelent worden